BBA – Beter Bereikbaar Applicatie
BBA is in 2023 genomineerd voor “dé Beste Overheidsinnovatie van het Jaar” bij de Overheids Award!
In Nederland hebben we ruim 2 miljoen mensen met een beperking. Het is voor hen belangrijk om te weten welke voorzieningen aanwezig zijn als ze ergens naar toe gaan, en waar de faciliteiten zijn als ze eenmaal op de plek van de bestemming zijn aangekomen.
Met een lichamelijke beperking ben je ook beperkt in je bewegingsvrijheid. Voordat je ergens naar toe gaat moet je uitzoeken of je daar met je handicap terecht kan. De gemeente heeft veel data die hierbij behulpzaam kan zijn. In het project BBA plaatsen we al die data overzichtelijk op een interactieve kaart door middel van de beter bereikbaar applicatie. Elke organisatie maakt via een selfservice portaal een eigen kaart die ze makkelijk op haar website kan plaatsen.
Door het online aanbieden van relevante informatie voor een bezoek aan de stad, evenementen, musea en andere horecagelegenheden, kunnen mensen met een beperking beter deel nemen aan het maatschappelijk verkeer. Deze informatie helpt zowel bij de voorbereiding van het bezoek als bij het daadwerkelijke bezoek. Zo weet je altijd welke faciliteiten er zijn en als je eenmaal op locatie bent ook meteen waar die zijn. Dit scheelt ontzettend veel gedoe, doordat het mogelijk is om je bezoek goed te plannen.
Onze bijdrage
Connected Worlds was verantwoordelijk voor het opstellen van de Europese uitvraag en de selectie van de winnende inbreng. Deze innovatieve uitvraag was voor zowel de pilot- als de daarop volgende projectfase. Tijdens de uitvoering van het project was Connected Worlds verantwoordelijk voor de contacten met de leverancier, het omgevingsmanagement, stakeholdermanagement, de algemene projectleiding en het eindresultaat.
Gedurende het project bewerkstelligde Connected Worlds een aanvullende subsidie en een opschaling naar de gemeenten Tilburg, Den Bosch en Eindhoven.
De behoeft aan informatie over voorzieningen wordt steeds meer erkend en BBA helpt bij het faciliteren van deze informatie. Met behulp van de beter bereikbaar applicatie kan elke organisatie een kaart maken op het BBA Self Service Portaal. Op deze manier kunnen bezoekers alle relevante voorzieningen, waarvan de gemeente informatie heeft, inzien. Zoals bijvoorbeeld, gehandicapte parkeerplekken, toiletten, schaduwplekken, watertap-en rustpunten.
Aanvullend hierop kan een organisatie eigen data toevoegen zoals een route van de optocht, evenementspecifieke informatie zoals extra toiletten, kassa, EHBO en zelfs foto’s van podia bij een festival.
Omdat door iedereen als basis dezelfde informatiebronnen van de gemeente gebruikt wordt, krijgt de gemeente een beter inzicht in het gebruik van de faciliteiten. Dat helpt hen om daar het beleid op af te stemmen. En hoe meer websites BBA gebruiken, hoe beter het inzicht wordt.