Luchtkwaliteitsmeting Rotterdam – the Hague Airport
In de luchtvaartsector is bekend dat de uitstoot van ultrafijnstof (PM 0,1) door de verbranding van kerosine in vliegtuigmotoren een mogelijk gezondheidsrisico vormt voor luchthavenmedewerkers. Om dit risico beter te begrijpen, is een onderzoeksprogramma opgezet om de luchtkwaliteit te meten op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dit programma is vergelijkbaar met eerdere luchtkwaliteitsmetingen die door Connected Worlds op Schiphol zijn uitgevoerd.
Met behulp van relatief betaalbare sensoren meten we ultrafijnstof op het platform (de locaties waar vliegtuigen aankomen, vertrekken en parkeren). Naast ultrafijnstof worden ook fijnstof, stikstof, vluchtige organische stoffen (VOC’s), temperatuur en luchtvochtigheid gemeten. Het doel is om inzicht te krijgen in de hoeveelheid ultrafijnstof die vrijkomt en te bepalen op welke momenten (bij landen, taxiën, parkeren en vertrek) en locaties op het platform dit het meest voorkomt. Als uit de resultaten blijkt dat blootstelling een risico vormt, onderzoeken we mogelijke maatregelen om de blootstelling voor het personeel te verminderen.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Steuma Instruments, dat verantwoordelijk is voor de levering van de zogenaamde sensorhotels (meetstations). Daarnaast werkt het onafhankelijke onderzoeksbureau VITO mee, dat gespecialiseerd is in luchtkwaliteit, om de verzamelde data te analyseren.
De opgave
Na de landing op de vluchthaven worden vliegtuigen op het platform geparkeerd. Hier komen de passagiers van boord en gaan even later nieuwe reizigers weer aan boord voor vertrek naar nieuwe bestemming. In de tussentijd worden werkzaamheden in en rond het vliegtuig uitgevoerd door de medewerkers van de luchthaven. Deze werkzaamheden omvatten o.a. het tanken met kerosine, het in- en uitladen van bagage en het dirigeren van de binnenkomende- en vertrekkende vliegtuigen. Het platform bestaat in totaal uit 16 parkeerplaatsen voor vliegtuigen. Tussen de parkeerplaatsen staan hoge lichtmasten. Op de eerste 9 lichtmasten zijn sensorhotels geplaatst t.b.v. het uitvoeren van de luchtkwaliteitmetingen. Tijdens de eerste fase (medio 2022) zijn metingen uitgevoerd. Hierbij zijn fijnstof, temperatuur, luchtvochtigheid, VOC’s en stikstof nauwkeurig gemeten. Literatuur heeft uitgewezen dat een correlatie bestaat tussen ultrafijnstof, stikstof en VOC’s. Op basis van de verzamelde data voerde onderzoeksbureau VITO een onderzoek uit om te bepalen of, met dit aantal relatief goedkope sensoren, voldoende aangetoond kan worden wat deze correlatie is en hoe deze gebruikt kan worden bij verdere metingen naar ultrafijnstof.
Inmiddels is een vervolgonderzoek gestart, waarbij naast ultrafijnstofsensoren, een verdere analyse wordt uitgevoerd met verschillende andere type sensoren. Op deze manier kunnen we extra data verzamelen en tot verdere resultaten en analyses komen. Om zeker te zijn dat gedurende het lopende onderzoek ook referentiemetingen voor ultrafijnstof worden uitgevoerd, zijn enkele sensorhotels extra uitgevoerd met betrouwbare en beproefde ultrafijnstofsensoren.