Menu
Case

Digitaliseren Gehandicaptenparkeerkaart

Werkgebied Smart City
Expertise Programmaontwikkeling en -management, Verandermanagement
Partners Servicehuis Parkeren en Verblijven, 30 gemeenten, RDW

Een Gehandicaptenparkeerkaart is een Europees parkeerrecht. De regels variëren echter per gemeente en zijn niet makkelijk te vinden. Handhaving is nodig om fraude te voorkomen. Daarvoor moet de kaart zichtbaar achter de voorruit liggen en kan nu alleen door een fysieke controle van BOA’s of agenten terwijl er steeds meer scanauto’s komen. Met onterechte boetes als gevolg.

Door de actuele regels per gemeente omtrent parkeren met een Gehandicaptenparkeerkaart op te nemen in een centrale database is het eenvoudiger om deze te vinden. Hierdoor kan een houder eenvoudiger controleren wat de regels zijn op de plek waar het voertuig wordt geparkeerd.

Om eenvoudiger te kunnen handhaven worden de Gehandicaptenparkeerkaart en het kenteken aan elkaar gekoppeld in het Nationale Parkeer Register. Hierdoor kan er digitaal gehandhaafd worden. Door het kenteken te scannen is direct duidelijk of het voertuig een parkeerrecht heeft.

De kaarthouder is vaak aangewezen op meerdere mantelzorgers en kan daarom een of meerdere kentekens aan de kaart koppelen om makkelijk te kunnen wisselen.

Als oplossing is er een app ontwikkeld die in 2025 gelanceerd is: Parkeren plus app

Zo wordt het makkelijker om je Gehandicaptenparkeerkaart te gebruiken en geen boete meer te krijgen.

De GPK wordt door veel gemeenten als een lastig dossier beschouwd. Decentraal beleid heeft ertoe geleid dat er nauwelijks sprake is van een landelijke aanpak.

Al lange tijd, meer dan 10 jaar, wordt er door de gebruikers van de Gehandicaptenparkeerkaart (GPK), gevraagd om inzicht in de wirwar van parkeerregels. Iedere gemeente bepaalt zelf of en hoe GPK-houders gratis kunnen parkeren, waardoor het lastig is om te achterhalen welke regels waar gelden.

Eén van de redenen om een innovatietraject te starten, is dat de papieren Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) digitalisering van de parkeerketen in de weg staat. Door de opkomst van parkeercontrole met scanauto’s, die de papieren GPK achter de voorruit niet kunnen scannen, neemt het aantal onterechte bekeuringen toe. Dit leidt tot ergernis en administratief gedoe bij gebruikers en gemeenten. Bovendien is de papieren GPK fraudegevoelig. Met de kaart mag in veel steden gratis geparkeerd worden, waardoor de kaart een gewild object is.

SHPV is namens de bij hen aangesloten gemeenten meermaals gevraagd een landelijke oplossing uit te werken voor de geschetste problemen. Met het project ‘Digitale Gehandicaptenparkeerkaart (D-GPK)’ wilt SHPV de mobiliteit van de GPK-houder bevorderen en tevens de gemeentelijke administratieve lasten verminderen o.a. door een efficiënte handhaving.

Deelnemers zijn o.a. de gemeenten Alkmaar, Alphen a/d Rijn, Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Haarlem,  Helmond, Maastricht, Oss, Rotterdam, Schiedam, Tilburg, Utrecht en de gemeenten die aangesloten zijn bij Coöperatie Parkeer Service.

Onze bijdrage

Connected Worlds werd gevraagd mee te denken om de problemen met de Gehandicaptenparkeerkaart voor zowel de gebruikers als de handhavers op te lossen. Naast het ontwikkelen van het programma was er een uitdrukkelijke behoefte om draagvlak te creëren en om gemeentes mee te laten financieren. Hans Nouwens heeft het programma ontwikkeld, 30 gemeenten bereid gevonden mee te betalen aan de oplossing, de juridische onderbouwing met het samenwerkconvenant gerealiseerd en landelijke gebruikerssessie georganiseerd voor draagvlak. Nadat het duidelijk was wat de oplossing was, is de nadere uitwerking overgedragen aan SHPV. In 2025 is de oplossing live gegaan.

Mer info over dit project op: Oplossen GPK parkeerprobleem

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.